Egypten, 3-10 februari

2009-02-28 @ 23:59:56
Tisdag: Efter en timmes sömn så var det dags att gå upp och börja rulla mot Semestern. Pappa var snäll och skjutsade in mig till Centralen, där vi mötte upp Linnea och hennes kompis Alec som körde ut oss till Arlanda. Vi checkade in, åt frukost och gick runt och kollade i Tax Free (där jag hittade en pocket).
Väl ombord på planet fick vi de sämsta platserna, om man tänker nöjesmässigt, klockrent om man vill gå på säkerhet. Vi hade sällskap av fyra envisa flugor som verkade älska just oss två, samt två gallskrikande syskon. Kul!
Efter 5-6 timmars flyg så landade vi i ett varmt och soligt Hurghada. Från flygplanet till flygplatsen fick vi insyn i Egyptens yrkeschaufförers körteknik - tutandet för allt och alla - med bussen vi fick skjuts av. Charmigt men ack så störande!
Väntade en halvtimme för att få vårat Visa och ytterliggare en halvtimma för att komma igenom säkerhetsspärren innan vi fick vårat bagage och begav oss till transfer-bussen. Bussresan till El Gouna gick snabbt och snart var vi uppe på vårt mysiga lilla hotellrum. Vi bytte om, drog ut och upptäckte stan, såg en jättesöt Tuk-Tuk med luftballonger på, åt middag och drack Mojitos på Jobo's och ramlade sedan i säng - helt utmattade!

Onsdag: Vi vaknade utvilade, gick och åt frukost och la oss sedan i solen vid poolen. Solade, badade, läste och spelade kort större delen av dagen, med andra ord, vi tog det luuungt! Personalen på hotellet kom med kalla handdukar, isglass och frukt. Fram mot kvällen uppe på rummet upptäckte jag hur röd jag blivit, svidande rygg och axlar, ajaj. Linnea låg inte långt efter, men jag kammade hem priset... Men vaddå, är det inte meningen att man ska få lite färg när man är utomlands? Nej, skämt å sido, resten av dagarna tog jag det lugnare och smörjde in mig med vad som kändes som litervis av sollotion.
Vi klädde i alla fall på oss, jag med viss möda med ömmande rygg och tog sedan en promenad (en lång sådan) till Abu Tig Marina för middag. På hemvägen valde vi att åka Tuk-Tuk och kort därpå så gick vi och lade oss.

Torsdag: När frukosten väl hade stängt var vi uppe på fötter. Vi gick ner till lagunen och skuggan och tog det lungt. Åt lunch på hotellet. Spelade kort i skuggan. På kvällen tog vi en taxi in till Hurghada, där vi hamnade mitt i kaoset av tutande taxibilar och hojtande försäljare (Where you from? Aaah, Sweden, goddag, goddag!). Vi gick runt i lite butiker, Linnea på jakt efter en vattenpipa. Vi åt middag. Fortsatte kolla runt i butiker, hamnade hos en jättegullig man där Linnea köpte en vattenpipa och kameran åkte upp för diverse knasigheter. Fram mot natten tog vi taxin tillbaka till vår lugna lilla stad och vårt hotell.

Fredag: Missade frukosten och la oss vid lagunen för ännu en lugn dag. På kvällen återvände vi till Abu Tig Marina, med chauffören Mohamed och hans Tuk-Tuk. Gick runt i lite butiker, köpte vykort och åt middag. Hade oturen att inte få åka Tuk-Tuken med luftballonger på och hamnde istället hos Mohamed igen som körde oss tillbaka till hotellet. Väl tillbaka berättade han för mig att han fallit för Linnea och blablabla, gulligt, men - tack men nej tack. Vi gick upp till rummet, skrev vykort, spelade kort och begav oss sedan ut. Gick in på Dunes, drack Mojitos och rökte vattenpipa. Var min första gång och vet inte hur många gånger jag började hosta. Jag är inte direkt van vid att dra djupa andetag om man säger så. :)
Två killar anslöt sig till oss, Aaaahhhmed (inte Accchmed Linnea) och en kille vi aldrig fick reda på namnet på. Vi döpte i alla fall om dem till Tofsen och Mössan, det var lättare, för våran del i alla fall.
Mössan ville ha med oss på party, men jag var för trött och vi tackade nej.

Lördag: Gick upp (den som gissar att vi gick upp efter frukost gissar rätt) och tog en promenad till Zeytona Beach. La oss i solen och tog det lugnt. Träffade Mössan. Träffade Sebastian (som vart upp över öronen förälskad i mig - gosh vad jobbigt!) som sålde Åk ut med båt och snorkla-biljetter till oss. Drack te med Mössan och fick sedan en lektion i Kitesurfing. Vi fick öva med en drake och det gick väl inte så jättelysande för mig som fastnade i både ett busksnår, en palm och en flagga. För Linnea gick det bättre, hon fastnade bara i busksnåret. Kul hade vi i alla fall!
När solen var på väg ner fick vi en guidad tur i bil av Mössan, åkte runt i hela El Gouna och hamnade sist på Mangroove Beach där vi blev bjudna på kaffe. Vi fick skjuts tillbaka till hotellet, duschade och gick sedan ut och åt middag på Jobo's. Drog vidare till Dunes där vi träffade Mössan och Sebastian. Drack drinkar, rökte vattenpipa och pratade. Tog sedan Mössans bil till Hurghada och Buda Beach. Vi drack fler drinkar, jag blev typ påhoppad av Sebastian - vet inte hur många gånger jag avvisade honom och tillslut tröttnade vi och åkte hem.

Söndag: Sov bort halva dagen. Spelade kort på rummet, skrattade och tog det lungt. När vi väl lämnade rummet blev vi påminda om att betala båtturen, så vi gick ut på jakt efter bankomat då Linnea behövde pengar, alla bankomater var stängda för dagen. Suck och stön. Vi gick tillbaka till hotellet, hon lånade pengar av mig och vi betalade.
Gick sedan runt på jakt efter ett middagsställe, mötte Tuk-Tuk-Mohamed som gjorde en u-sväng enbart för att prata med oss. Hamnade tillslut på en grekisk restaurang där Linnea gick runt lite på de Ouzo vi blev bjudna på, värt att nämna är att hon fick min, då jag inte gillar lakrits...
Vi gick sedan till Dunes där vi mötte Mössan och Sebastian (jag satte mig så långt bort som möjligt från honom för att undvika att bli påhoppad igen - stackarn fattade ingenting, haha). Vi spelade kort, gick lite knackigt då de inte såg skillnaden mellan kung och knekt - hur mycket vi en förklarade skillnaden för dem. Kul hade vi i alla fall, även fast det var lite stelt mellan Sebastian och mig.

Måndag: Jag lyckades äntligen med att få upp Linnea och vi åt otroligt nog frukost innan vi blev upphämtade av minibuss som skulle föra oss till Hurghada och båtturen med snorkling. Chauffören som körde var helmysko, spelade musik, tutade som en galning, hans mobil ringde stup i kvarten och han svarade när det typ ringt i en minut. Han berättade även för oss och två tjejer från Schweiz hur mycket han hatar ryssar, efter att ha konstaterat att vi inte kom från Ryssland.
När vi var framme fick vi cyklop och simfötter tilldelade och fick sedan stå och vänta en halv evighet för att komma på båten. Åkte ut, snorklade och simmade. Jag hade världens problem med mitt cyklop, så jag bytte med Linnea som innan dess hade bytt med instruktören Bebo då hennes snorkel hela tiden ramlade av. Åt lunch. Styrde mot Giften Island där vi stannade och snorklade och simmade igen. Såg massa fina fiskar och koraller.
Sedan styrde båten mot hamnen igen där våran chaufför väntade. Från att ha varit butter var han nu jätteglad, tutade ikapp med en annan chaufför och körde som en galning. Linnea och jag kunde inte undgå att fundera på om han tagit något. Vi kom i alla fall hem helskinnade, duschade och tog sedan en taxi tillbaka till Hurghada. Vi träffade Bebo och blev bjudna på mat på ett litet ställe. Tog en taxi hem till honom där vi drack te, pratade och kollade på tv.
Vi gick ut, mötte upp Bebos kompis Hassan och höjde rejält på ögonbrynen då de tog med oss till Buda Beach. Var lite komiskt faktiskt. Vi gick vidare till ett annat ställe, där vi drack läsk och juice och dansade. Kollade på en dansshow med en magdansös.
Vid klockan 2 dyker Sebastian upp och är jättesur, så vi drog hem till Hassan där det blev te, tv och prat. Vid 4 tar vi en taxi tillbaka till El Gouna och vid 5 hade vi äntligen kommit i säng.

Tisdag: Klockan var ställd på 7 då vi ville hinna med så mycket som möjligt innan vi skulle ta bussen tillbaka till flygplatsen. Vi vaknade dock upp i ett svinkallt rum och vi kunde höra hur vinden ven ute. Vi somnade om och gick istället upp vid 9. Gick ut i stormen för att äta frukost, applåder för oss, återvände till rummet, packade och checkade sedan ut. Tog bussen till flygplatsen, jag blev stoppad i säkerhetskontrollen av två araber som trodde min locktång var en dildo (ja, de hade väldigt roligt åt mig), vi checkade in och gick sedan runt och kikade lite i Tax Free. Jag hittade en sjal (intresseklubben antecknar). Satt sedan ner och spelade kort och väntade och väntade. Vårt plan var lite försenat, men iväg kom vi tillslut. Landade efter x antal timmar i ett kallt och snöigt Sverige, där vi så småningom blev hemskjutsade av min bror. Back to reality!

Usch, vad jag är dålig!

2009-02-28 @ 01:06:06
FÖRLÅÅÅT!!!

Jag är ju sämst på att uppdatera och det är ju pinsamt att jag inte skrivit något om Egypten än!
Men det kommer, ta det lungt (känn dig träffad Linnea)! Hade tänkt att berätta allt lite senare idag - lördag (för det är ju faktiskt tidig morgon egentligen) - vill bara sova lite först. Är bajstrött efter denna arbetsvecka och börjar känna mig lite hängig. Jagvillinteblisjukjagvillinteblisjuk!

Tjingalong och ses om ett par timmar! Promise!

Lunshbreek

2009-02-11 @ 14:20:01
Linnea och jag är lika lättroade som innan resan, om än med en annan form av humor - tha bead englisch (härstammar efter vissa egyptiers dålig engelska):

kan jag gå på lunch?
haha okej
spring, run forest run!
jes boks
haha

Efter min lunchrast så är Linnea hungrig...

goe end ate soom lunsh
yeeees
no no - jeeeeeeees!
kant yuo spel?
haha
AJM BAK!
weri god!

Tillbaka i kalla Sverige!

2009-02-11 @ 14:18:40
Ja, då var man hemma igen. Lite brunare och med nya upplevelser och minnen i bagaget.

Är tillbaka på jobbet. Saker och ting går lite segare än vanligt, kropp och hjärna är fortfarande kvar i semesterns lugna tempo. Snacka om total omacklimatisering från 28 grader och sol till snö och minusgrader, samt den stressiga vardagen som vi faktiskt har här i Sverige.
Skulle faktiskt inte ha tackat nej till en vecka till (även om det var näst intill orkan då vi lämnade Hurghada), men måste ändå påpeka att det är skönt att vara hemma igen. Som man brukar säga: Borta bra, men hemma bäst!

Som sagt är jag på jobbet, så en mer utförlig beskrivning om våra äventyr kommer senare, antingen ikväll eller i morgon. Men ja, vi har haft det toppen! :)

Tro det eller ej!

2009-02-03 @ 01:01:16

Nu har jag faktisk packat klart!
Tänkte försöka sova någon timme innan det är dags att gå upp och dra iväg. Och lämna det piiiiiiiiip kalla Sverige bakom oss...

Sakna oss inte allt för mycket nu! :)
Puss & kram & ses om en vecka!

Mot värmen, Linnea!

OMNIOOCHENHALVTIMMESITTERJAG&LINNEAPÅFLYGETTILLEGYPTEN!

2009-02-02 @ 21:51:45

Snart åker vi, snart åker vi, snart åker vi!
Och det där med att packa går ytterst segt... Hummelharkel.

Undrar om jag någonsin kommer lägga av med min vana med att packa i sista minuten?